1.1 In deze Voorwaarden wordt verstaan onder:
Aanbod
Een i) door Koper en/of ii) door Gebruiker (na hetmaken van een afspraak met behulp van een via een Account verstuurde een Link) namensKoper tot Brilmij en/of een Opticien gerichte uitnodiging tot het aangaan vaneen Overeenkomst met Koper.
Aanvaard(ing)
Acceptatiedoor Brilmij en/of een Opticien van een Aanbod, waarbij geldt dat Aanvaardingdoor Brilmij uitsluitend Schriftelijk kan plaatsvinden.
Account
Een aan Koper en door deze Koper overeengekomen ‘bril van de baas’-Overeenkomst gekoppeld account dat door Koper kan worden gebruikt om Links te sturen aan Gebruikers.
Artikel
Een artikel in de Voorwaarden.
Budget
Het (maximale) bedrag dat een Opticien op grond van een ‘Bril van de baas’-Overeenkomst aan de Koper dient te factureren.
Brilmij
BRILMIJ GROEP B.V. (t.h.o.d.n. Pearle Opticiens een besloten vennootschap met beperkte aansprakelijkheid, statutair gevestigd te Amersfoort en kantoorhoudende te Soesterberg aan de Amersfoortsestraat 84a in Nederland en aldaar ingeschreven in het handelsregister van de Kamer van Koophandel onder nummer 31047357.
Gebruiker
Een ieder die gebruik maakt van een Link.
Koper
De wederpartij van Brilmij/een Opticien.
Link
Een op grond van een ‘bril van de baas’-Overeenkomst door Brilmij aan Koper verstrekte hyperlink voorzien van een unieke code die is gekoppeld aan het Account van de Koper.
Opticien
Aan Brilmij gelieerde (rechts)personen en (rechts)personen waarmee zij een samenwerkingsverband heeft die, onder de naam Pearle Opticiens, diverse opticienzaken exploiteren in Nederland.
Overeenkomst
Elke na Aanbod en Aanvaarding gesloten overeenkomst tussen Brilmij/Opticien en Koper, waaronder de ‘bril van de baas’- overeenkomst.
Partijen
Brilmij/Opticien en Koper gezamenlijk.
Schriftelijk
Met schriftelijk wordt in deze Voorwaarden tevens bedoeld per e-mail, waarbij schriftelijke berichten aan Brilmij dienen te worden gericht aan het volgende e-mailadres: info@brilvandebaas.nl.
Voorwaarden
Deze algemene voorwaarden.
1.2. Waar in deze Voorwaarden wordtverwezen naar het enkelvoud kan ook worden gelezen het meervoud en waar wordtverwezen ‘hij’ of ‘zijn’ kan ook ‘zij’ of ‘haar’ worden gelezen en vice versa.
1.3. Het gebruik van kopjes dientuitsluitend om de leesbaarheid te vergroten en is niet van invloed op debetekenis of de uitleg van de bepalingen in de Voorwaarden.
2.1.Deze Voorwaarden zijn vantoepassing op iedere totstandkoming (o.a. onderhandelingen en aanbiedingen),uitvoering en beëindiging van Overeenkomsten en overige rechtsbetrekkingen dieverband houden met de Overeenkomst.
2.2.Bepalingen uit de Voorwaarden dienoodzakelijk zijn voor de afwikkeling van de relatie en bepalingen die destrekking hebben om na de beëindiging van de Overeenkomst gelding te behoudenblijven na het eindigen onverminderd van kracht.
2.3.Wanneer (een onderdeel van) deVoorwaarden om welke reden dan ook nietig mocht blijken te zijn of vernietigdzou worden, blijven alle andere onderdelen volledig van kracht. Partijen tredenin dat geval in overleg met als doel hier een vervangende bepaling voor op testellen. Daarbij geldt als uitgangspunt dat het doel en de strekking van hetniet langer geldige onderdeel zo veel mogelijk wordt meegenomen.
2.4.Brilmij is te allen tijde bevoegdwijzigingen dan wel aanvullingen in de Voorwaarden aan te brengen. Degewijzigde Voorwaarden zullen verder van toepassing zijn, tenzij tegen eeneventuele wijziging binnen dertig (30) dagen na dagtekening van de bekendmakingvan de wijziging aan de Koper Schriftelijkbezwaar wordt gemaakt.
3.1 Overeenkomsten met Brilmij komen tot stand door Schriftelijke Aanvaarding door Brilmij.
3.2.Overeenkomsten tussen Koper en eenOpticien komen uitsluitend tot stand op vertoon van een (werkende en geldige)Link door een Gebruiker, indien deze Link is verstuurd vanaf een (werkend engeldig) account.
3.3 Alle opgaven door Brilmij/Opticien van maten, gewichten, samenstellingen en/of andere aanduidingen van producten/diensten zijn met zorg gedaan maar Brilmij/Opticien kan er evenwel niet voor instaan dat zich ter zake geen afwijkingen zullen voordoen. Getoonde of verstrekte monsters zijn slechts aanduidingen van de betreffende producten. Wanneer Koper aantoont dat de afgeleverde producten overigens zodanig afwijken van de opgaven van Brilmij/Opticien of van de monsters dat Koper niet meer in redelijkheid tot afname daarvan verplicht kan worden, heeft Koper het recht om de Overeenkomst te ontbinden, echter slechts voor het deel waarvoor de ontbinding in redelijkheid noodzakelijk is, en niet dan nadat Koper Brilmij/Opticien in gebreke heeft gesteld, bevattende een redelijke nakomingstermijn.
3.4.Brilmij/Opticien heeft het rechtvoorwaarden te verbinden aan het uitvoeren van een Overeenkomst, bijvoorbeeldhet vragen van een aanbetaling c.q. vooruitbetaling of anderezekerheidsstelling, en kan zonder opgave van redenen een Aanbod weigeren.
3.5.Wijzigingen van en aanvullingen openige bepaling in een Overeenkomst kunnen slechts Schriftelijk wordenovereengekomen. Wanneer een wijziging en/of aanvulling wordt overeengekomen,geldt deze wijziging of aanvulling slechts voor de betreffende Overeenkomst.
4.1 Alle prijzen zijn, tenzij nadrukkelijk anders is vermeld, uitgedrukt in Euro en inclusief omzetbelasting of BTW. Brilmij/Opticien is gerechtigd om jaarlijks haar Budget voor een bril te indexeren. Koper wordt 30 dagen van tevoren op de hoogte gesteld van deze voorgenomen indexatie.
4.2.De Koper ontvangt van de Opticieneen factuur ter hoogte van maximaal het Budget. De factuur vermeldt uitsluitendeen specificatie van de aan de Gebruiker geleverde zaken/diensten en geenpersoonsgegevens van de betreffende Gebruiker.
4.3.Betaling van de factuurbedragen dientte geschieden binnen dertig (30) kalenderdagen na factuurdatum door overmakingvan het verschuldigde op de bankrekening van de Opticien.
4.4.In geval van te late betalingheeft de Opticien het recht: (i) na eeningebrekestelling of mededeling dewettelijke handelsrente in rekening te brengen over het volledig verschuldigdebedrag vanaf de datum waarop betaling had moeten plaatsvinden tot de datumwaarop het verschuldigde bedrag door de Opticien is ontvangen; en (ii) naingebrekestelling de vordering ter incasso over te dragen aan een derde. Koperzal alle kosten vergoeden die Brilmij, Opticien en deze derde moeten maken omhet verschuldigde te incasseren, met inbegrip van, onder meer, kosten van juridischebijstand, proceskosten en buitengerechtelijke kosten, deze laatste kosten meteen minimum van € 175,- inclusief BTW, of, indien dit hoger is, een minimum van15% van de uitstaande som.
4.5.Iedere betaling door Koper strekt allereerst tot voldoening van de verschuldigde rente en vervolgens tot voldoening van de op de invordering vallende kosten. Pas na voldoening van dezebedragen strekt enige betaling door Koper in mindering op de in hoofdsomopenstaande vordering(en), waarbij geldt dat betalingen allereerst strekken tervoldoening van de vorderingen ten aanzien waarvan geen eigendomsvoorbehoudgeldt als bedoeld in Artikel 6.
4.6.Eventuele bezwaren tegen facturen, specificaties, omschrijvingen en prijzen moeten binnen vijf (5) werkdagen na factuurdatum Schriftelijk en gemotiveerd ter kennis van Opticien worden gebracht, bij gebreke waarvan Koper wordt geacht met de gehele factuur tehebben ingestemd.
4.7.Koper heeft – tenzij in geval van bezwaar tegen foutieve facturatie - geen bevoegdheid tot opschorting dan wel inhouding of verrekening, uit welken hoofde dan ook.
5.1.Levertijden zijn indicatief. Overschrijdingvan de (leverings)termijnen, door welke oorzaak dan ook, geeft Koper nimmerrecht op schadevergoeding of niet-nakoming van enige op Koper rustendeverplichting uit de desbetreffende Overeenkomst. Koper heeft in dat gevalevenmin recht op ontbinding of opzegging van de Overeenkomst, tenzij deoverschrijding van de termijn zodanig is dat van Koper redelijkerwijs niet kanworden verlangd dat Koper (het desbetreffende gedeelte van) de Overeenkomst instand laat. Koper is alsdan gerechtigd, na ingebrekestelling bevattende eenredelijke nadere nakomingstermijn, de Overeenkomst te ontbinden of op tezeggen, echter slechts voor zover dat strikt noodzakelijk is.
5.2.(Af)levering van deproducten/diensten geschiedt tijdens openingstijden in een opticienzaak van eenOpticien. Koper is verplicht de producten/diensten (door Gebruiker) in ontvangstte (doen) nemen binnen twee (2) weken nadat deze door de Opticien terbeschikking zijn gesteld. Indien (de Gebruiker namens) Koper niet ofniet-tijdig afneemt, zal Koper zonder ingebrekestelling in verzuim zijn. DeOpticien is alsdan gerechtigd de te leveren producten voor rekening en risicovan Koper op te slaan of deze aan een derde te verkopen. Koper blijft dekoopprijs (maximaal het Budget), vermeerderd met rente en kosten, bij wege vanschadevergoeding verschuldigd, echter in voorkomend geval verminderd met denetto opbrengst van de verkoop aan die derde.
5.3.Brilmij/Opticien is gerechtigd producten/dienstenin gedeelten te leveren en te factureren.
5.4.Het risico (onder meer vanverlies, diefstal of beschadiging) van de producten die voorwerp zijn van eenOvereenkomst, gaat op Koper of het moment dat deze (aan een Gebruiker) wordenafgeleverd en daarmee in de macht van (een door) Koper (aangewezen derde) zijngebracht.
6.1.De eigendom van de producten gaat,niettegenstaande de feitelijke aflevering, pas over op Koper nadat deze alhetgeen Koper krachtens de Overeenkomst ter zake van afgeleverd of af televeren producten aan de Opticien verschuldigd is of zal worden, volledig heeftvoldaan, daaronder mede begrepen de volledige koopsom, eventuele ingevolge dezeVoorwaarden of de Overeenkomst verschuldigde toeslagen, rente, belastingen enkosten, ook indien de bedragen uitstijgen boven het Budget.
6.2.Koper is niet bevoegd de onder heteigendomsvoorbehoud geleverde producten aan derden in gebruik af te geven, teverpanden noch op enige andere wijze te bezwaren. Koper is slechts gerechtigdde onder eigendomsvoorbehoud geleverde producten aan derden te verkopen of (af)te leveren voor zover dit in het kader van Kopers normale bedrijfsuitoefeningnoodzakelijk is.
6.3.Het voorgaande verbod geldt nietten aanzien van gebruik door een Gebruiker, mits Koper de betreffende GebruikerSchriftelijk over het eigendomsvoorbehoud heeft geïnformeerd en met deGebruiker Schriftelijk is overeengekomen dat Gebruiker op eerste verzoek vanOpticien medewerking zal verlenen aan de uitoefening van rechten verbandhoudende met het eigendomsvoorbehoud.
6.4.Indien derden beslag leggen op deonder eigendomsvoorbehoud geleverde producten dan wel rechten daarop willenvestigen of doen gelden, is Koper verplicht Opticien zo snel als redelijkerwijsverwacht mag worden daarvan op de hoogte te stellen. Voorts zal Koper Opticienop diens eerste verzoek mededelen waar de producten, waarvan Opticien eigenaaris, zich bevinden.
7.1.De afgeleverde producten dienenaan de Overeenkomst te beantwoorden. Koper is gehouden het geleverde op hetmoment van (af)levering, doch in ieder geval binnen zeven (7) dagen na(af)levering tenminste (al dan niet door Gebruiker) te (doen) onderzoeken of dekwantiteit en het type product overeenstemt met hetgeen is overeengekomen.
7.2.Koper dient zo spoedig mogelijk,doch uiterlijk binnen twee (2) maanden na ontdekking te klagen overtekortkomingen. Klachten kunnen Schriftelijk worden gemeld aan Opticien. Indienkoper hier niet (tijdig) aan voldoet, vervalt enige aansprakelijkheid vanOpticien terzake.
7.3.Bij het onderzoek van de productendient zorgvuldig te worden omgegaan met de producten en de verpakking. Hij/zijzal het product slechts uitpakken of gebruiken in de mate die nodig is om deaard, de kenmerken en de deugdelijkheid van het product vast te stellen.
7.4.De klacht dient een zogedetailleerd mogelijk omschrijving van de tekortkoming te bevatten (indienmogelijk met foto’s/videomateriaal), alsmede het ordernummer, het afleverbewijsen het factuurnummer, voor zover afgegeven, zodat Opticien in staat is adequaatte reageren.
7.5.Een klacht wordt binnen veertien(14) dagen na ontvangst beantwoord. Als een klacht voorzienbaar een langereverwerkingstijd vraagt, wordt door Opticien binnen veertien (14) dagenontvangst van de klacht bevestigd waarbij een indicatie wordt gegeven wanneerde Koper een meer uitvoerig antwoord kan verwachten.
7.6 De betalingstermijn wordt niet opgeschort ten gevolge van een klacht.
7.7 Als het afgeleverde niet beantwoordt aan de Overeenkomst, dan kan Koper Opticien verzoeken:
- Het ontbrekende af te leveren;
- Tot herstel of vervanging van het afgeleverde over te gaan;
- In overleg te treden over een korting op de koopprijs.
De kosten hiervoor komen voor rekening van Opticien.
7.8 Uitzondering op Artikel 7.7 van de Voorwaarden bestaat als:-
- de afwijking te gering is om vervanging te rechtvaardigen, dan wel;
- de producten na het tijdstip datde koper redelijkerwijs met vervanging had moeten rekeninghouden teniet ofachteruit zijn gegaan doordat Koper/Gebruiker heeft verzuimd zorgvuldig voorhet behoud ervan te zorgen;
- herstel of vervanging nietmogelijk is of van Opticien niet gevergd kan worden, onder meer indien dekosten daarvan niet in verhouding staan tot een ander recht dat Koper toekomt,gelet op de waarde van de zaak indien zij aan de Overeenkomst zou beantwoorden,de mate van afwijking aan het overeengekomene en de vraag of de uitoefening vaneen ander recht of andere vordering geen ernstige overlast voor de Koperveroorzaakt.
7.9.Het staat Koper niet vrij de productente (doen) retourneren voordat Opticien daarmee Schriftelijk heeft ingestemd. Dekosten van retourneren zijn voor Koper en de producten blijven voor het risicovan Koper.
7.10.Gebreken ter zake van eenafzonderlijk producten, dat onderdeel uitmaakt van een uit meer productenbestaande leverantie, geeft Koper slechts het recht op ontbinding van de geheleOvereenkomst wanneer van Koper instandhouding van het resterende gedeelte vande Overeenkomst in redelijkheid niet kan worden verlangd.
8.1.Iedere aansprakelijkheid pergebeurtenis of serie van samenhangende gebeurtenissen van Brilmij/Opticien isbeperkt tot het Budget dat in het desbetreffende geval onder deaansprakelijkheidsverzekering van Brilmij/Opticien wordt uitbetaald, eventueelte vermeerderen met het bedrag van eigen risico dat ingevolge de toepasselijkeverzekeringsovereenkomst in het desbetreffende geval voor rekening van Brilmij/Opticienzou komen. Brilmij/ Opticien stuurt Koper op eerste Schriftelijke verzoekdaartoe afschrift van de van toepassing zijnde polisvoorwaarden.
8.2.Brilmij/Opticien is nimmeraansprakelijk voor enige indirecte schade van Koper of derden (waaronderGebruiker), waaronder mede begrepen gevolgschade, gederfde omzet en winst, gemistebesparingen, verminderde goodwill, schade door bedrijfsstagnatie, verlies vangegevens en immateriële schade, verband houdende met of voortvloeiende uit deOvereenkomst of het gebruik door Koper/Gebruiker van de producten.
8.3.Voorwaarde voor het ontstaan vanenig recht op schadevergoeding is steeds dat Koper de schade zo spoedigmogelijk na het ontstaan daarvan Schriftelijk bij Brilmij/Opticien meldt.Iedere vordering tot schadevergoeding tegen Brilmij/ Opticien vervalt door hetenkele verloop van zes (6) maanden na het ontstaan van de vordering, tenzijterzake voordien een rechtsvordering tegen Brilmij/Opticien aanhangig isgemaakt.
8.4.De aansprakelijkheidsbeperkingen blijvenbuiten toepassing voor zover de betreffende schade is veroorzaakt door opzet ofbewuste roekeloosheid van Brilmij/Opticien of diens werknemers.
8.5.Behoudens in geval van opzet ofbewuste roekeloosheid van Brilmij/Opticien of diens werknemers, zal Koper Brilmij/Opticien vrijwaren voor alle aanspraken van derden, waaronder de Gebruiker, uitwelke hoofde dan ook, ter zake van vergoeding van schade verband houdende metde producten c.q. voortvloeiende uit het gebruik van de producten.
9.1.Koper zal de ondereigendomsvoorbehoud geleverde producten steeds met de vereiste zorg behandelenen geen handelingen verrichten waardoor de kwaliteit of de veiligheid van de productendan wel de reputatie van de merken van Brilmij/Opticien zouden kunnen wordenaangetast.
9.2.Koper dient misbruik van de Linkte voorkomen en er zelf op toe te zien dat de Link uitsluitend wordt gebruiktdoor personen waarvoor zij producten/diensten wenst aan te nemen, althans ingebruik wenst te geven en waarvan zij bereid is aan de betalingsverplichtingente voldoen.
9.3.De Koper zal met de Gebruikerovereenkomen dat Gebruiker ook aan de in dit Artikel bedoelde zorgplichtvoldoet.
10.1.In aanvulling op het bepaalde in artikel 6:75 BW geldt dat eentekortkoming van Brilmij/Opticien in de nakoming van enige verplichting jegensde Koper niet aan Brilmij/Opticien kan worden toegerekend in geval van een vande wil van Brilmij/Opticien onafhankelijke omstandigheid, waardoor de (tijdige)nakoming van diens verplichtingen jegens de Koper geheel of gedeeltelijk wordtverhinderd of waardoor nakoming van haar verplichtingen in redelijkheid nietvan Brilmij/Opticien kan worden verlangd. Tot die omstandigheden worden medegerekend tekortschieten door of gebreken in materialen van derden (zoalsleveranciers), stroom-, internet- en telecommunicatiestoringen, ziekte vanzowel eigen personeel als ingeschakelde derden, computerstoringen, stakingen,werkonderbrekingen, overheidsadviezen, maatregelen en richtlijnen (o.a. verbandhoudende met de volksgezondheid) en vervoersproblemen (files) en een nietwerkende Link.
10.2.Brilmij/Opticien zal Koper zo spoedig mogelijk van een (mogelijke)overmachtstoestand op de hoogte stellen.
10.3.Indien zich een situatie als bedoeld in Artikel 10.1 zich voordoet alsgevolg waarvan Brilmij/Opticien niet aan haar verplichtingen ten opzichte vande Koper kan voldoen, dan worden deze verplichtingen opgeschort zolang Brilmij/Opticien niet aan haar verplichtingen kan voldoen.
10.4.Indien de in de deze situatie zestig (60) kalenderdagen heeft geduurd,hebben beide Partijen het recht de Overeenkomst geheel of gedeeltelijk teontbinden. Brilmij/Opticien is in dat geval niet gehouden tot vergoeding vanenige schade, ook niet als zij als gevolg van de overmachtstoestand enigvoordeel geniet.
11.1.Partijen kunnen de ‘bril van de baas’-Overeenkomst – zonderingebrekestelling of tussenkomst van een rechter – Schriftelijk opzeggen metinachtneming van een opzegtermijn van dertig (30) dagen.
11.2.Brilmij kan de ‘bril van de baas’- Overeenkomst per direct opzeggen alsde Koper niet (tijdig) aan (betalings-) verplichtingen ten opzichte vanOpticien voldoet.
11.3 In geval van (een aanvraag van):
- faillissement;
- surseance van betaling;
- liquidatie of beëindiging van de onderneming;
- de equivalenten daarvan naar buitenlands recht;
of indien bekend is dat één van deze situaties zich (waarschijnlijk) zal voordoen, is de Koper verplicht Brilmij/Opticien hierover te informeren. In dat geval zijn alle vorderingen van Brilmij/Opticien onmiddellijk en integraal opeisbaar en is Brilmij/Opticien gerechtigd:
- producten die zijn geleverd onder een eigendomsvoorbehoud terug te nemen;
- uitvoering van de betreffende Overeenkomst(en) op te schorten totdat betaling voldoende zeker is gesteld; en/of
- al haar eventuele verplichtingen ten opzichte van Koper op te schorten;
- de Overeenkomst – zonder ingebrekestelling of tussenkomst van een rechter – Schriftelijk met onmiddellijke ingang op te zeggen.
11.4.In geval van opzegging door Brilmij/Opticien op grond van voorgaandeleden, is zij niet gehouden tot vergoeding van enige schade aan Koper.
11.5.Dit alles doet niet af aan de aan Brilmij/Opticien op basis van de wetof deze Overeenkomst toekomende rechten (waaronder het recht op ontbinding) envergoeding van de schade.
12.1.Op alle Overeenkomsten waarop deze Voorwaarden van toepassing zijnverklaard en op de overeenkomsten daaruit voortvloeien, is uitsluitendNederlands recht van toepassing.
12.2.Geschillen die voortvloeien uit dan wel samenhangen met onder dezeVoorwaarden gesloten Overeenkomsten, dan wel overeenkomsten die daaruitvoortvloeien, kunnen (ongeacht de juridische grondslag van de vordering)uitsluitend worden voorgelegd aan de bevoegde rechter in Utrecht.